در دنیای امروز انواع شبکه های اجتماعی توانستند خود را به صورت کاملاً نامحسوس در زندگی های ما جای دهند. به طوری که در حال حاضر بخش اعظم ارتباطات مردم جهان از طریق همین شبکه های مجازی صورت می گیرد. به همین منظور ما قصد داریم در این مقاله انواع شبکه های اجتماعی را به شما معرفی کنیم و از مزایا و معایب آن ها برای شما بگوییم.

۱- لینکدین

 

linkedin 1 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ بود که یک شبکه ی اجتماعی به منظور برقراری ارتباط تجاری بین مردم جهان پدید آمد. درست یک سال بعد در سال ۲۰۰۳ دین هافمن که سابقه ی کار در پی پال و سایت سوشال دات نت را داشت، به صورت رسمی لینکدین را تاسیس کرد. در حال حاضر مدیر عامل لینکدین داندولف است که از مدیران اجرایی سابق یاهو به شمار می رود. حال پس از گذشت تقریباً ۱۵ سال، لینکدین یکی از انواع شبکه های اجتماعی است که هیچ رقیبی را در کنار خود نمی بیند.

قدرت لینکدین در کسب و کار امروزی به قدری گسترش یافته است که برخی افراد برای کسب اطلاعات درباره ی فرد مورد نظرشان، در لینکدین به دنبال آن فرد می گردند. در نتیجه اگر می خواهید کسب و کاری را به صورت حرف ای شروع کنید یک حساب کاربری در لینکدین بسازید.

لینکدین، برگ برنده ی شما در سئو

گوگل در بین انواع شبکه های اجتماعی، بیش از همه به لینکدین توجه کرده است. یعنی اگر شما بتوانید مقالات تخصصی سایتتان را در لینکدین به اشتراک بگذارید بسیار مورد توجه خزنده های گوگل قرار خواهند گرفت.

علت این همه توجه گوگل به لینکدین، ماهیت این شبکه ی اجتماعی است. در واقع می توان گفت لینکدین بر خلاف انواع شبکه های اجتماعی، تنها محیطی است که کاربران آن به جای طنز و سرگرمی به دنبال مقالات تخصصی در حوزه ی کسب و کارشان هستند. در نتیجه اگر فکر می کنید که مقاله ای با کیفیت در زمینه ی کاری خودتان تولید کرده اید حتماً آن را در لینکدین به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید که استقبال خوبی از مقاله ی شما خواهد شد.

لینکدین، یکی از بهترین راه ها برای معرفی مهارت ها و توانایی هایتان

در لینکدین قابلیتی وجود دارد که شما را قادر می سازد مهارت ها و یا توانایی هایتان را در پروفایل خود ثبت کنید. از این طریق می توانید به مخاطبانتان بفهمانید که مهارت هایتان در چه زمینه ای است. در کنار آن قابلیت دیگری به نام ایندورس (endorse) وجود دارد.

 

endorse 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

وقتی دوستانتان مهارت های شما را ایندورس می کنند؛ در واقع مهر تاییدی بر آن مهارت شما خواهند زد. هرچه تعداد این ایندورس ها بالاتر باشد یعنی شما در آن مهارت حرفه ای تر هستید.

تعداد ایندورس های شما اعتباری است که کمک می کند صاحبان مشاغلی که به دنبال افرادی با مهارت های شما هستند. در انتخابتان مصمم تر شوند.

برای اینکه تعداد ایندورس هایتان را بالا بببرید می توانید از دوستانتان کمک بگیرید. به طور کلی بیشتر افرادی که از شما ایندورس بگیرند برای تشکر از شما، آن ها نیز مهارت های شما را تایید خواهند کرد. این روش یکی از ساده ترین راه های ایندورس گیری است.

چند ترفند مفید در لینکدین

چگونه در لینکدین یک متخصص ایرانی پیدا کنیم؟

یکی از فواید انواع شبکه های اجتماعی پیدا کردن افراد مورد نظرتان است. حال می خواهد دوستتان باشد و یا یک فرد حرفه ای که به دنبال تخصص او هستید.

برای پیدا کردن یک متخصص ایرانی در لینکدین، ابتدا باید در باکس سرچ بالای صفحه کلیک کنید. بعد از باز شدن لیست افرادی که قبلاً سرچ کرده بودید باید بر روی People کلیک کنید.

 

linkedin search1 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

حال در انتهای سمت راست نوار فیلتر ها که در پایین باکس جستجو به وجود آمده است؛ بر روی All Filter کلیک کنید. مشاهده می کنید که فیلتر های مختلفی وجود دارند که می توانید بر اساس آن ها جستجویتان را هدفمند کنید.

 

linkedin search 2 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

برای پیدا کردن تخصص مورد نظرتان باید در قسمت Industries اسم آن تخصص را وارد نمایید. از قسمت Location نیز می توانید کشوری که می خواهید تخصص را در آن جا بیاید؛ انتخاب کنید. از این طریق می توانید یک متخصص ایرانی را در لینکدین پیدا کنید.

 

linkedin search 3 1 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

چگونه در لینکدین مخفیانه پروفایل بقیه را چک کنیم؟

بر خلاف بسیاری از انواع شبکه های اجتماعی، یکی از قابلیت هایی لینکدین این است که بازدید کنندگان پروفایلتان را در قسمت نوتیفکیشن ها به شما معرفی می شوند. یعنی اگر شخصی وارد صفحه ی شما در لینکدین شود؛ شما از بازدید و همچنین زمان آن با خبر خواهید شد. حال برای جلوگیری از این اتفاق وقتی شما وارد پروفایل دیگران می شوید؛ کافی است از داخل تنظیمات این قابلیت را غیر فعال کنید.

برای این کار کافیست به قسمت Settings & Privacy بروید.

 

linkdin privacy 1 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

سپس از تَب بالا قسمت Privacy را انتخاب کنید.

 

linkdin privacy 2 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

در این تب به قسمت How others see your LinkedIn activity مراجعه کنید و بر روی گزینه ی Profile Viewing Option کلیک کنید. در این قسمت خواهید دید که سه گزینه برای شما قابل انتخاب هستند. برای اینکه به صورت کاملاً ناشناس وارد پروفایل دیگران شوید باید گزینه ی سوم یعنی Anonymous LinkedIn Member را انتخاب کنید. البته باید توجه داشته باشید که در صورت انتخاب این گزینه، از آن پس شما نیز قادر نخواهید بود کاربرانی که از پروفایل شما دیدن می کنند را شناسایی کنید.

 

linkedin privacy 3 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

تبدیل لینکدین به فایل رزومه

یک قابلیت جالب که در لینکدین وجود دارد این است که می توانید پروفایل لینکدین خود را به یک رزومه با فرمت PDF تبدیل کنید. این کار برای فرستادن رزومه به شرکت ها بین المللی بسیار مفید است. برای این کار باید وارد پروفایلتان شوید و بر روی گزینه ی More کلیک کنید. در این قسمت می بینید که یک گزینه به نام Save To PDF وجود دارد. حال تنها کافی است بر روی آن کلیک کنید تا فایل پی دی اف به صورت اتوماتیک دانلود شود.

 

linkedin introduction 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

به طور کلی می توان گفت که لینکدین یکی از بهترین راه های ارتباطی برای معرفی کسب و کار شما است. در صورتی که بتوانید نسخه ی پولی آن را نیز بخرید؛ می توانید بسیاری از قابلیت هایی که در نسخه ی رایگان این شبکه ی اجتماعی وجود ندارند را در اختیار بگیرید. پس اگر هنوز در لینکدین شروع به فعالیت نکردید همین الان شروع کنید.

 

مزایای لینکدین

  • ایجاد اعتبار شغلی برای شما
  • امکان پیدا کردن شغل مورد نظرتان در این شبکه ی اجتماعی
  • فیلتر نبودن آن

معایب لینکدین

  • دارای پیچیده ترین تنظیمات در بین انواع شبکه های اجتماعی
  • داشتن نسخه ی پولی

 

۲-توییتر

 

twitter 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

درست در ژوئیه ی سال ۲۰۰۶ بود که توییتر توسط جک دُرسی تاسیس شد. البته پروژه ی توییتر پیش تر در همان سال کلید خورده بود. این شبکه ی اجتماعی با هدف ارتباط بیشتر بین افراد و گروهی جدیدی از افراد دیگر در سراسر جهان، ایجاد شد. در حال حاضر این وب سایت بین ۱۰ سایت پر بیننده ی جهان قرار دارد و سرمایه گذاری عظیمی بر روی آن انجام شده است. بر اساس منابع غیر رسمی سه شرکت یونیون اسکوئر ونچرز، اسپارک کپیتال و اینسایت ونچر پارتنرز مبلغی بالغ بر ۵۷ میلیون دلار بر روی سایت توییتر سرمایه گذاری کردند.

سرور های این سایت در حال حاضر در سانفرانسیسکو، مقر این شرکت و در نیویورک قرار دارند. همین موضوع یکی از دلایلی بود که از سال ۸۸ به بعد این شبکه ی اجتماعی در ایران فیلتر شد.

توییت و ری توییت چیست؟

توییت به عنوان همان پست در توییتر به حساب می آید یعنی وقتی شما می خواهید مطلبی را با دیگران به اشتراک بگذارید باید آن را توییت کنید.

ری توییت نیز همان اشتراک گذاری مطالب است. فرض کنید شما از توییتی خوشتان آمده و قصد دارید آن را به اشتراک بگذارید در توییتر باید آن را اصطلاحاً ری توییت کنید.

در توییتر با چه نوع محتوایی سر و کار داریم؟

توییتر نیز مانند انواع شبکه های اجتماعی دیگر شامل کاربران مختلف با سلایق گوناگون است. از طنز نویس گرفته تا افرادی که شبانه روز در حال گذاشتن توییت های سیاسی و مدنی هستند را می توانید در توییتر پیدا کنید.

اما مسئله ای که در کل فضای توییتر ثابت و غیر قابل تغییر است؛ احترام به قانون کپی رایت می باشد. تقریبا همه ی کاربرانی که در توییتر مشغول توییت گذاری هستند از قلم خود برای توییت هایشان استفاده می کنند و برخلاف انواع شبکه های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام و تلگرام به شدت با متخلفین قانون کپی رایت برخورد می شود. علاوه بر اینکه خود این افراد توسط سایر کاربران توییتر به شدت طرد می شوند؛ توییتر نیز قابلیتی را ایجاد کرده است تا با ریپورت افرادی که به کپی کاری توییت دیگران مشغولند، حساب کاربری آن ها را به حالت تعلیق در بیاورد.

در این بین افرادی هم هستند که قلم خوبی نداشته اما به قانون کپی رایت احترام می گذارند. آن ها از طریق ریتوییتِ سایر توییت ها، مطالب مورد علاقه شان را با فالوور هایشان به اشتراک می گذارند.

باید ها و نباید ها در توییتر

 

twitter Idiom 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

اینکه باید در فضای توییتر چگونه رفتار کنید موضوعی مفصل است و خودتان باید با کسب تجربه در این فضا طرز رفتار در توییتر را فرا بگیرید. اما برای راحت تر شدن کار شما به چند نکته ی کلیدی اشاره خواهیم کرد:

۱-کارکتر سازی کنید

اگر می خواهید از شخصیت واقعی خود در توییتر استفاده کنید که هیچ ولی اگر دوست دارید مجازی باقی بمانید سعی کنید کاراکتر خاص خود را در توییتر بسازید. کارکتری که بازتاب دهنده ی شخصیت شما در فضای حقیقی است. این کار کمک می کند افراد هم فکر و هم سلیقه ی خود را در توییتر پیدا کنید.

۲-صبور باشید

خیلی از افراد به امید جذب فالوور زیاد وارد توییتر شده و می خواهند به اصطلاح “شاخ توییتر” شوند. اما این هدفی نیست که توییتر آن را دنبال کند. بالطبع در ابتدا شما با تعداد کمی از افراد ارتباط خواهید داشت. اگر کاراکتری که می سازید باب طبع جامعه ی هدف شما باشد تعداد دنبال کنندگان شما به سرعت افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت از طریق راه های میانبر به دنبال جذب فالوور نباشید. زیرا ممکن است به همان سرعت که فالوور هایتان رشد می کنند؛ با یک اشتباه به همان سرعت نیز ریزش کنند.

۳-سعی کنید تعامل داشته باشید

حتی اگر فردی درونگرا هستید به هیچ وجه منفعل نباشید. توییتر جای افراد منفعل نیست زیرا کاربران به امید همین تعامل با انسان های مختلف است که هر روز وارد حساب توییتر می شوند.

۴-سعی کنید استاندارد خود را مشخص کنید

معمولاً در توییتر، توییت های بی مفهوم مانند “امروز نهار قورمه سبزی خوردم” یا “امروز می خوام برم آرایشگاه” طرفدار ندارند. کاربران بیشتر به دنبال توییت هایی با کیفیت محتوایی بالا هستند. به همین منظور باید برای توییت های خود یک استاندارد مشخص را تعیین کنید و هیچگاه از آن استاندارد پایین تر نیایید.

۵-صرفاً ری توییتر نباشید

کاربران افرادی که همواره توییت دیگران را به اشتراک بگذارند و چیزی از خودشان ارائه ندهند را دنبال نخواهند کرد. به همین دلیل سعی کنید تا حد امکان توییتی از خودتان منتشر کنید. اولش سخت است اما وقتی با بازخورد مثبت دنبال کنندگانتان روبرو شوید به این کار علاقه مند خواهید شد.

چند اصطلاح کاربردی در توییتر

 

twitter idome 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

توییتر نیز مانند برخی از انواع شبکه های اجتماعی زبان خاص خودش را دارد. اگر از تازه وارد های توییتر باشید ممکن است برخی از صحبت های توییت کنندگان را نفهمید. به همین خاطر بهتر است چند اصطلاح کاربردی را یاد بگیرید.

فِیو: فِیو همان خلاصه شده ی عبارت فِیوریت است که در قدیم هنگامی که می خواستید توییت یک نفر را لایک کنید از این اصطلاح استفاده می شد. امروزه اسم این اصطلاح به لایک تبدیل شده است اما باز هم همان عمل را باید انجام دهید. یعنی بر روی نشان قلب در پایین هر پست کلیک کنید.

توییت هوایی: توییت هوایی به توییتی گفته می شود که وقتی می خواهید با توییت خود فردی را بدون منشن کردن مورد خطاب قرار دهید آن را منتشر می کنید.

ضد هوایی: توییتی است که در جواب همان توییت هوایی منتشر می شود.

کوت: کوت یا Quote در واقع ری توییتی است که در آن شخص ریتوییت کننده نظر خود را نیز بیان می کند. البته توییتر در حال حاضر اسم این قابلیت را به Retweet with Comment تغییر داده است.

تِرِند: وقتی عده ای می خواهند یک موضوع خاص را در توییتر داغ کنند باید آن را تبدیل به یک تِرِند کنند. موضوعی که بتواند در توییتر ترند جهانی شود؛ مورد توجه بسیاری از خبرگزاری های سراسر دنیا قرار خواهد گرفت.

طوفان توییتری: وقتی می خواهید یک موضوع را تبدیل به ترند کنید باید طوفان توییتری ایجاد کنید. طوفان توییتری به این معنی است که عده ای درباره ی یک موضوع مشخص شروع به انتشار توییت و ریتوییت می کنند. البته برای اینکه یک موضوع بتواند در سطح جهانی به ترند تبدیل شود باید یک طوفان بسیار قوی به راه بیاندازید.

در انتها می توان گفت که توییتر برای افرادی که دوست دارند افکار و نظرات خود را پیرامون مسائل بیان کنند؛ می تواند یکی از سرگرم کننده ترین انواع شبکه های اجتماعی باشد. اما اگر بیشتر به دنبال انواع طنز و محتوای بصری هستید به شما این شبکه ی اجتماعی را توصیه نمی کنیم.

 

twitter hints 2 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

مزایای توییتر

  • یکی از قانون مند ترین انواع شبکه های اجتماعی
  • قابلیت تاثیر گذاری بالا برای انواع کمپین ها
  • مکانی مناسب برای بِلاگر ها

معایب توییتر

نبود جلوه های بصری در قالب سایت

 

۳-اینستاگرام

 

instagram headquartet 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

اینستاگرام در از همان ابتدای کارش، خود را به عنوان یک پدیده ی نو ظهور به جهانیان معرفی کرد و بالاخره به یکه تازی چند ساله ی فیسبوک پایان داد. اولین نسخه ی این شبکه ی اجتماعی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و توانست تا سال ۲۰۱۴ تعداد کاربران خود را به بیش از ۳۰۰ میلیون نفر برساند. وقتی مدیران فیسبوک این رشد چشمگیر اینستاگرام را مشاهده کردند؛ پیشنهادی به بنیان گزاران آن دادند که نتوانند رد کنند. در نهایت با موافقت کوین سیستروم و مایک کرایگر در سال ۲۰۱۲ فیسبوک اینستاگرام را به ارزش ۱ میلیارد دلار آمریکا به صورت نقد و سهام خریداری کرد.

رمز موفقیت اینستاگرام

شاید سیستروم و کرایگر اولین کسانی بودند که دریافتند علاقه ی واقعی مردم در شبکه های اجتماعی چه چیزی است. در واقع با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت اینترنت های خانگی، همچنین پیدایش اینترنت پرسرعت برای گوشی های همراه همه و همه باعث شدند تا کاربران میل بیشتری به دیدن محتوای بصری داشته باشند. از همین روی بنیانگزاران اینستاگرام، یکی از انواع شبکه های اجتماعی پرطرفدار که اساس کارش اشتراک گذاری عکس و فیلم است را به وجود آوردند.

توجه ویژه ی اینستاگرام به کسب و کارها

 

instagram bussines account - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

یکی از نقاط قوتی که اینستاگرام را به یکی از موفق ترین انواع شبکه های اجتماعی تبدیل کرده است؛ توجه ویژه ی این شبکه ی اجتماعی به کسب و کار ها است. ماهیت اینستاگرام سرگرمی است. در نتیجه افراد زیادی روزانه وارد این شبکه ی اجتماعی می شوند. از این رو حضور کسب و کارها در این محیط می تواند به معرفی آن ها کمک شایانی کند. اینستاگرام نیز برای اینکه حضور این کسب و کارها را راحت تر و هدفمند تر نماید؛ قابلیت بیزینسی کردن اکانتتان را به شما داده است.

برای فعال سازی این قابلیت در ابتدا باید مطمئن شوید که اکانتتان خصوصی (Private) نباشد. سپس با رفتن به بخش تنظیمات باید وارد قسمت Account شوید. در آن جا نیز با زدن دکمه ی Switch to Business Profile  وارد پروسه ی بیزینسی کردن اکانتتان خواهید شد. برای این کار شما باید اکانت اینستاگرامتان را با یک اکانت فیس بوک سینک (Sync) نمایید. همچنین لازم است که  یک ایمیل نیز برای اکانت خود مشخص کنید تا از طریق آن، ایسنتاگرام از شما تاییدیه بگیرد.

بعد از اینکه با موفقیت اکانت خود را به حالت بیزینس در آوردید؛ خواهید توانست از برخی مزایای اینستاگرام که در حالت معمولی قادر به استفاده از آن ها نبودید؛ بهره ببرید. یکی از این مزایا قابلیت استفاده از Insight اینستاگرام است. این ویژگی به شما کمک می کند تا بتوانید تعداد بازدید ها، اینگیجمنت ها و تا حدودی نحوه ی رفتار بازدید کنندگان پست هایتان را مشاهده کنید. همچینین این قابلیت، برای پروفایلتان نیز به صورت جداگانه آمار مختلفی در مورد بازدید از صفحه ی شما ارائه می دهد.

قابلیت دیگری که فقط اکانت های بیزینسی می توانند از آن بهره ببرند؛ استفاده از تبلیغات خود اینستاگرام است. البته به علت تحریم ها و پرداخت دلاری برای انجام این تبلیغات، گرفتن تبلیغات اینستاگرام توسط کاربران ایرانی تا حدودی دشوار است. اما اگر موفق شوید تا این تبلیغات را با موفقیت به ثبت برسانید؛ خواهید دید که اینستاگرام پست پروموت شده ی شما را در صفحه ی Home بسیاری از کاربران به نمایش در خواهد آورد.

البته یکی دیگر از اشکالاتی که در این تبلیغات برای ایرانی ها وجود دارد این است که در هنگام انتخاب منطقه ی جغرافیایی مورد نظرتان کشور ایران وجود ندارد و نمی توانید مستقیماً برای ایرانی ها تبلیغ خود را به نمایش در آورید. اما از طریق انتخاب گزینه ی All با توجه به اینکه کاربران ایرانی اینستاگرام کم نیستند؛ احتمال اینکه تبلیغ شما به آن ها نشان داده شود زیاد است.

IGTV تلوزیون اینستاگرامی

 

igtv 3 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

یکی از آخرین قابلیت هایی که به اینستاگرام اضافه شد؛ بخش جدید IGTV است. همانطور که می دانید ویدئو ها در اینستاگرام دارای محدودیتی یک دقیقه ای هستند. این محدودیت باعث نارضایتی برخی کاربران شده بود که با آمدن تلوزیون اینستاگرامی، از این پس شما می توانید ویدئو هایی با مدت زمان حداکثر یک ساعت آپلود نمایید. این بخش در صفحه ی Home شما نمایش داده نمی شود و از این لحاظ برای بسیاری از افرادی که دوست ندارند ویدئو های با حجم بالا را مشاهده کنند؛ بسیار خوب است. در بالا و سمت راست صفحه ی Home اینستاگرامتان می توانید وارد بخش IGTV بشوید و از آن جا ویدئو های بلند افرادی که دنبال کرده اید را مشاهده کنید.

البته فراموش نکنید که شما نیز می توانید ویدئو های خود را در این قسمت آپلود کنید و از این لحاظ با هیچ محدودیتی مواجه نیستید.

در ادامه به صورت تصویری مراحل آپلود ویدئو در IGTV را نشان خواهیم داد:

igtv instraction 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعیlearning instagram 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعیlearning igtv 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعیinstagram igtv 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعیinstagram amoozesh 1 - معرفی انواع شبکه های اجتماعی

 

آیا اینستاگرام به عنوان یکی از پرطرفدار ترین انواع شبکه های اجتماعی توانسته انتظارات را را آورده کند؟

در انتها باید گفت رشد ۲۳ درصدی اینستاگرام در مقابل رشد ۳ درصدی فیس بوک نشان از آن دارد که آینده متعلق به اینستاگرام است. قابلیت های جدیدی نیز که همواره به این اپلیکیشن اضافه می شود آن را در دل طرفدارانش زنده نگه می دارد و همواره کاربران جدیدی را برای خود جذب می کند. در نتیجه اگر به دنبال ویدئو ها و عکس های سرگرم کننده هستید؛ اینستاگرام می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد.

مزایای اینستاگرام

  • یکی از سرگرم کننده ترین انواع شبکه های اجتماعی
  • راحتی کار با آن
  • توجه ویژه به کسب و کارها
  • سرعت آپلود و دانلود مناسب

 

معایب اینستاگرام

  • کمیاب بودن مطالب آموزشی با کیفیت
  • وجود کاربران زیادی که فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی را ندارند

منبع:فرادیجیتال